Управління гемблінгом: аналіз сучасних обмежень та нових пропозицій
Останнє рішення НБУ про обмеження в галузі азартних ігор є лише частиною серії змін, які нібито мають на меті врегулювання цього ринку. Нібито, тому що одними лише цими заходами бажаного результату навряд чи вдасться досягти.
Легалізація азартних ігор в Україні відбулася у 2020 році. З того часу і до сьогодні ринок не може похвалитися прозорістю та належним регулюванням. Крім того, невирішені проблеми у цій сфері здебільшого лише накопичуються, що знову повертає нас до необхідності їх правового врегулювання.
Закон №768-IX, ухвалений у 2020 році, узаконив функціонування казино, букмекерських контор (включно з онлайн-сегментом), залів гральних автоматів та онлайн-покеру, прагнучи впровадити прозорі ринкові регуляції й забезпечити умови для протидії ігровій залежності.
Умови для розвитку грального бізнесу виявилися надзвичайно сприятливими. Станом на квітень 2024 року було видано більше 120 ліцензій на діяльність у сфері гемблінгу. Протягом 2023 року доходи провідних компаній грального сектора збільшилися у 28 разів, досягнувши загальної суми в 54,92 мільярда гривень.
Одночасно з цим, не можна ігнорувати існуючі проблеми і виклики в сфері гемблінгу, які привертають значну увагу громадськості та викликають широкий резонанс у медіа.
У відповідь на громадський резонанс, уряд прагне покращити регулювання цієї галузі.
20 квітня 2024 року президент України підписав указ, який затвердив рішення Ради національної безпеки і оборони України (РНБО) "Про заходи протидії негативним наслідкам функціонування азартних ігор в Інтернеті". У зв'язку з цим, органам влади було надано ряд завдань. Зокрема, передбачено такі дії:
1) обмеження реклами азартних ігор (зокрема, з цього приводу мають провести переговори з Apple та Google; запроваджено співпрацю з Meta);
Введення обмежень стосовно гри, а саме:
-- заборонено створювати кілька акаунтів для одного користувача;
-- часових обмежень: обмеження тривалості безперервної гри, обмеження гри протягом дня й тижня та запровадження обов'язкових перерв у грі;
-- фінансових обмежень: зобов'язання організаторів азартних ігор у мережі Інтернет встановлювати перед початком гри ліміт витрат гравця на гру впродовж певного часу (дня, тижня, місяця) із можливістю змінити такий ліміт не частіше одного разу на місяць;
3) впровадження Національної системи онлайн-моніторингу (яка повинна була почати функціонувати ще у 2022 році, але до цього часу не введена в дію);
4) організація національної інформаційно-просвітницької ініціативи з метою підвищення обізнаності про небезпеки ігрової залежності та методи її лікування, а також розробка та впровадження клінічного протоколу для терапії лудоманії;
5) заборона незаконних інтернет-казино;
6) Військове командування зобов’язане запровадити на час дії воєнного стану заборону на участь військовослужбовців в азартних іграх, зокрема в онлайн-форматі;
7) здійснення Службою безпеки України перевірок діяльності грального бізнесу з метою контролю за дотриманням законодавства про санкції та виявлення можливих зв'язків із Російською Федерацією;
8) рекомендація НБУ запровадити заборону приймати як заставу товари подвійного використання та затвердити методичні рекомендації для банків щодо виконання вимог закону №361-ІХ у частині Р2Р-переказів і щодо блокування платежів кредитними коштами для азартних ігор онлайн.
24 квітня 2024 року Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроєкт №9256-д, який спрямований на посилення регулювання грального бізнесу та має такі цілі:
-- заборонити військовослужбовцям брати участь в азартних іграх під час воєнного стану;
суттєво скоротити рекламу азартних ігор, одночасно підвищивши штраф за відповідне порушення (з 2 400 000 до 4 800 000 грн);
-- вжити додаткових заходів щодо протидії функціонуванню нелегальних азартних ігор та/або гральних закладів, зокрема, з допомогою інтернет-моніторингу;
-- мінімізувати ризики ліцензування діяльності суб'єктів, пов'язаних з державою-агресоркою;
-- заборонити гравцям використовувати для гри кілька банківських рахунків або банківські рахунки, що їм не належать;
Запровадити нову відповідальність для організаторів азартних ігор, зокрема, зобов'язати організатора, який допустив до участі в азартних іграх осіб, яким законом заборонено грати, компенсувати їм 10-кратний розмір їхнього програшу. Окрім цього, організатор буде зобов'язаний виплатити додаткову компенсацію, що становитиме половину від загальної суми накладених штрафів.
-- розпустити КРАІЛ, оскільки її діяльність була оцінена як незадовільна, і замість неї заснувати новий регуляторний орган.
На даний момент заплановано друге читання цього законопроєкту.
На друге читання очікує законопроєкт №2713-д, який має за мету підвищити податкове навантаження на гральну індустрію.
Також, 22 червня 2024 року Національний банк України ввів обмеження на здійснення платіжних операцій клієнтів на рахунки організаторів азартних ігор, забороняючи використовувати кредитні кошти для участі в таких іграх.
На даний момент остаточний аналіз таких заходів з точки зору їхньої адекватності та ефективності є дещо передчасним, оскільки він вимагатиме спостереження за наслідками їх реального впровадження. Однак, ми можемо розглянути основні принципи, які повинні направляти ініціативи щодо правового регулювання гемблінгу, і на цій основі сформувати початкову оцінку.
Ось основні моменти, на які я хочу звернути вашу увагу.
Ризики, пов'язані з участю осіб у азартних іграх, диктують потребу впровадження різноманітних обмежень. Основні причини цих заходів криються у сфері суспільної етики (заборона розташування гральних закладів у навчальних та культурних установах); захисту осіб, які не здатні повністю відповідати за свої вчинки (заборона участі неповнолітніх у грі, ведення спеціальних реєстрів), а також у податковому та фінансовому контролі (вимога ідентифікації гравців).
Водночас важливо зауважити, що будь-які запроваджувані обмеження мають відповідати всім ознакам, зазначеним у підзаголовку. Це означає, що при розгляді новели слід оцінити заплановане урядове втручання у сферу, зокрема, за такими аспектами:
Співвідносячи викладені застереження й актуальні виклики, можемо зробити деякі висновки стосовно актуальних правотворчих ініціатив:
Ми продовжуватимемо стежити за реалізацією ініціатив у галузі азартних ігор і сподіваємося, що сучасні виклики будуть подолані правовими методами, які гарантуватимуть прозорість і безпеку роботи цього ринку.