Уряд має намір реформувати податкову систему для гральної індустрії й запровадити нову уніфіковану платіжну платформу.
На даний момент точна сума коштів, які циркулюють у сфері азартних ігор, залишається невідомою.
Уряд планує провести реформу грального бізнесу в кілька етапів. Після розформування Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ) наступним кроком стане зміна системи оподаткування в цій сфері, як зазначає Євген Пілінський у своїй статті "Перевернути гральний стіл. Що не так із гральною індустрією і що з цим хоче робити влада". Зокрема, платіжні системи нині використовуються в податкових схемах.
"Другий пункт першого етапу реформи -- концепт зміни оподаткування та системи проведення платежів, які фактично візьме під прямий контроль НБУ. Цей радикальний крок у реформі має розв'язати найголовнішу проблему індустрії -- ухилення від сплати податків і неконтрольованість державою руху гральних коштів", - пише автор та зазначає, що в його розпорядженні опинилася одна з урядових концепцій можливих змін.
Плінський підкреслив, що сьогодні ніхто не розуміє, скільки насправді грошей обертається у гральній індустрії. Так само як немає розуміння межі дохідності для бюджету від оподаткування. Адже на різних етапах їх сплати оператори використовують різні інструменти оптимізації.
Для аналізу та усвідомлення:
"Цифри більш ніж красномовні. Гральна індустрія постійно веде перегони з народними депутатами та НБУ в паралельному пошуку схем податкової оптимізації і затиканні цих прогалин. Міскодинг, дропи тощо. Ці слова та схеми ми з вами відкрили для себе десь одночасно з легалізацією грального ринку, що ще раз свідчить про повну неготовність податкової інфраструктури до виходу цього ринку в легальну площину. Хоча, нагадаю, про такий сценарій експерти попереджали ще 2020 року", - пише Плінський.
Як зазначає автор, податки на гральний бізнес в Україні одні з найвищих, проте це компенсується традиційною необов'язковістю їх сплати. Водночас, точна сума, яку обертає гральна індустрія, залишається невідомою.
При цьому автор називає радикальною ідею тимчасово замінити найбільш оптимізовані 18% GGR та 18% ПНП сплатою 5% із валового виторгу, який братимуть "на вході" грошей. Окремо також пропонується додати 2,5% (чому не 3,5?) військового збору.
Чи призведе це до збільшення бюджетних надходжень - поки що неясно, адже в наявній у мене концепції реформи цих розрахунків відсутня конкретика. Однак, припускаю, що десь ці дані повинні існувати, адже пояснити суспільству зміну податкового навантаження, яка може зменшити відрахування до державного бюджету, буде нелегко, - зазначає Плінський.
Також він додає, що разом зі зміною податків влада хоче впровадити єдину платіжну систему, до якої мають під'єднати всіх операторів грального ринку. Її має створити Національний банк України або з нуля, або відібрати на якомусь конкурсі з уже наявних.
Регулятор постійно стежитиме за цією платіжною системою. Крім того, планується, що система матиме можливість конвертації окремих криптовалют у процесі діяльності ринкових операторів.
"А тепер спробую трохи пояснити такий крок. Платіжні системи справді стали частиною "грального синдикату" та глибоко увійшли в співпрацю як із операторами ринку, так і з КРАІЛ. Вони не просто обслуговують фінансові транзакції на ринкових умовах, а відверто сприяють різноманітним схемам ухилення від сплати податків, обходу моніторингу руху грошей тощо. Без сприяння інфраструктури проведення платежів це було б неможливо", - зазначив Плінський.
Тому, наголошує автор, наведення ладу в даному питанні та створення єдиної надійної та прозорої платіжної системи виглядає логічним та правильним. Щоправда, дискусія щодо свободи ринку все ж залишається, хоча цей ринок дискредитував сам себе.
З цим завершуються початкові кроки реформи, оскільки її метою, як я вже згадував, є "легалізація індустрії" та формування основи для чесного і відкритого ринку, - повідомив Плінський.
Відповідно до його заяви, стартовим моментом першого кроку реформи є розпуск КРАІЛ. На її місце пропонується створення "центрального органу виконавчої влади, який займатиметься реалізацією державної політики у сфері організації та проведення азартних ігор". У випадку прийняття відповідного законопроєкту, нова структура під назвою "Агенція регулювання азартних ігор" (АРАІ) втратить значну частину автономії та колективної безвідповідальності, які були притаманні КРАІЛ. Замість цього АРАІ потрапить під певний контроль з боку уряду. Основні функції Агенції, згідно з проєктом закону, фактично повторюватимуть ті, які раніше виконувала КРАІЛ.